keskiviikko 9. marraskuuta 2011

Ennakko-odotuksista kokemuksiin

Ennen matkaa minulla ei ollut kovinkaan paljon tietoa Unkarin matkailusta ja matkakohteista, Veszpremistä en ollut kuullutkaan, ennakkotehtävää tehdessä kävin matkailusivuja lävitse ja yritin saada jonkinlaisen kuvan maan matkailutarjonnasta ja matkailun kulmakivistä. Omat ennakko-odotukset muodostuivat mielenkiintoisista nähtävyyksistä, ystävällisistä ihmisistä, hyvistä viineistä, erilaisista aktiviteeteista ja toivoin saavani hieman pintaa syvempää infoa maan matkailusektorista ja siitä, miten yhteistyötä tehdään palveluiden tuottamiseksi.

Matkan aikana näkemämme kohteet olivat suurimmaksi osaksi juuri sitä, mitä olin ennen matkaa odottanutkin. Jo ensimmäisenä päivänä Budapestissa vanhempi herra pysähtyi tiedustelemaan, josko voisi auttaa kahta turistia kartta kädessä ja kysymysmerkki huulilla. Bussissa matkalla lentokentältä keskustaan oli ilahduttavaa havaita, että eräs nuori mies tarjosi omaa istumapaikkaansa ensin vanhemmalle rouvalle ja sen jälkeen pienen pojan kanssa matkanneelle isälle. Kontrastin tälle toivat mukanaan kuitenkin hieman erikoinen asennoituminen asiakaspalveluun tai jollain tapaa palvelukulttuurin puutteellisuus. Täytyy tietysti muistaa, että olimme liikenteessä sesongin ulkopuolella, mutta silti jaksaa ihmetyttää asiakkaan pompottelua ovelta toiselle tai ovien kiinni pysyminen, varsinkin kohteissa joissa kuitenkin oli vielä toimintaa meneillään. Samoin nuo ennalta lukemien aktiviteettien katukuvasta puuttuminen pisti hieman arvioimaan alueen matkailun tasoa ja luotujen/perittyjen menestystekijöiden totaalinen piiloutuminen herätti kysymyksen, että mistä on kysymys.

Veszpremin DMO:n kehittymisen kuunteleminen ja sekä Balatonfuredin matkailuinfon anti antoivat hieman kuvaa siitä, että miten alueen matkailua pyritään kehittämään ja millaisia toimenpiteitä yhteistyön kehittämiseksi on tehty. Matkailukohteen menestystekijöiden pohjaltahan alueen yritysten ja yksilöiden niin taloudellista kuin ideologistakin sitoutumista alan kehittämiseen voidaan pitää tärkeänä tekijänä matkailukohteen menestymiselle. Viime vuosien kehityksen pohjalta jäi mielikuva siitä, että sektorin kehittämiseen todella panostetaan ja alueen vetovoimaa halutaan ylläpitää ja kehittää...

Itse jäin ennakko-odotusten pohjalta kaipaamaan myös hieman syvällisempää infoa Unkarin matkailusektorin tilanteesta ja taustoista. Vahvan poliittisen historian vaikutus tuntuu varmasti myös matkailusektorilla ja ottaen huomioon, että matkailijoiden jättämät tulot ovat keskimääräistä huomattavasti pienemmät, olisi ollut hienoa saada hieman lisää "sisäpiirin" tai kantaväestön tietoa matkailusta laajemmalla aspektilla koko Unkarin tasolla. Itselläni jäi vielä lisäksi yksi kysymys mieleen koskien sitä, että kuinka paljon elämä Euro-alueen ulkopuolella vaikuttaa Unkarin matkailusektorin talouteen. Tilanne muistuttaa sikäli esim. Ruotsissa vallitsevaa tilannetta, että jatkuva kauppa valuutta-alueen ulkopuolella tuo välillä huomattaviakin tappioita matkailusektorin yrityksille. Tämä siis koskee lähinnä niitä yrityksiä, jotka tekevät kauppaa/yhteistyötä euro-alueen maissa sijaitsevien yritysten kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti