Nämä pub-workshopit olivat myös minun mielestäni sitä parasta antia, mitä matkanvarrelta jäi takataskuun. Vertaisoppiminen vapaassa ympäristössä on mielestäni oivallinen tapa jakaa osaamista ja kokemuksia muiden kanssa. Tuossa ryhmän läpileikkausta ajatellessa havahtuu taas siihen faktaan, ettei kenenkään tarvitse tietää kaikkea, vaan verkottumalla saadaan koottua sellainen tietopääoma, jota yksittäinen yksilö harvoin saa itsekseen itselleen hankittua.
Matkan aikana vierailtujen kohteiden osalta olisin myös kaivannut yrittäjien välittämää tietoa siitä, että millaisena he kokevat alueen matkailun ja sen kehittämisen ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia yrittäjät näkevät. DMO näkökulma oli tietysti yksi ohjelman kulmakivistä ja sinänsä ihan mielenkiintoista kuultavaa, mutta kääntöpuolena olisi ollut tosiaan kiva kuulla yrityssektorin tarkempia mietteitä.
Itse vierailukohteista luostari ja viinitila olivat itselle mieluisempia. Tosin viinitilan vierailusta olisi voinut saada vielä hieman enemmän irti ja vieraan näkökulmasta jokin infokortti tarjoilluista viineistä olisi voinut helpottaa asiakkaiden ostopäätöstä useiden erilaisten viinien joukosta. Majoituksen suhteen hostellin ja paremman luokan majoituksen kontrasti oli huikea, vaikka Kempinski sinänsä ei ollut omasta mielestäni mikään huikaiseva kokemus (todennäköisesti ammatin varjopuoli...). Hotellikierroksen anti jäi hyvin pinnalliseksi eikä kierrosta vetänyt henkilö ollut ehkä valmistautunut kaikkia perustavanlaatuisia esiintulevia kysymyksiä varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti